Web stránku treba poriadne premyslieť a naplánovať

  • Plánovanie web stránky

Ako by mala web stránka vyzerať?

V súčasnej dobe už môže mať web stránka dizajn prakticky akýkoľvek. S HTML5 a CSS3 vie šikovný web dizajnér robiť hotové zázraky. Je možné vytvárať dynamické a responzívne web stránky bez potreby používať zložité techniky. Preto je potrebné dobre si rozmyslieť, ako bude naša web stránka vyzerať a čím zaujme návštevníkov. A, samozrejme, premeniť návštevníka na platiaceho zákazníka. Treba sa zamerať hlavne na zákazníka, hoci sa veľmi často stáva, že navrhnutý moderný dizajn je klientom zavrhnutý len preto, lebo je klient "old-school". Dizajn web stránky má zaujať nie samotného klienta, ale jeho budúcich klientov. Žiaľ mnoho budúcich majiteľov web stránok tomuto nerozumie. Nedokážu si proste predstaviť a ani akceptovať fakt, že sa ich zákazníkom môže páčiť niečo iné, ako im. Ak platí, že obal predáva, o dizajne web stránky to platí dvojnásobne.

Na akej doméne bude web stránka?

Výber domény je ďalším dôležitým krokom. Doména je takou obchodnou značkou nášho podnikania na internete. Môže samozrejme niesť názov našej firmy, ale častejšie je slovom alebo viacerými slovami, ktoré vystihujú predmet nášho podnikania. Po čase sa tak, či onak zabehne a ak prináša zisky, je obtiažne ju zmeniť. Dôvodov môže byť viac, ale tie hlavné sú:

  • z domény sa po čase stane obchodná značka, ktorá predáva,
  • na doménu smeruje množstvo odkazov, na základe, ktorých je vo vyhľadávačoch na dobrých pozíciách, o ktoré však zmenou domény môžeme prísť.

Ako bude web stránka fungovať?

Je dobré si dopredu rozmyslieť, aké funkcie má mať web stránka, a čo by mala vedieť robiť. Ak sa jedná o jednoduchú internetovú prezentáciu s pár článkami, fotkami a kontaktným formulárom, nie je o čom diskutovať. Ak však chceme, aby na stránke bola možná registrácia užívateľov, fórum, či platená sekcia, nemali by sme to brať na ľahkú váhu. Avšak ani typizované webstránky sa funkciami zďaleka nemusia podobať. Napríklad e-shopy môžu mať desiatky rovnakých funkcií, ale existujú rôzne vychytávky, ktoré nepotrebujeme, alebo práve na nich chceme postaviť svoju stratégiu. A okrem typizovaných web stránok existuje aj množstvo unikátnych projektov. Preto je nesmierne dôležité vedieť, čo chceme, úplne do najmenších detailov. Ak problematike nerozumieme, je potrebné konzultovať s expertmi. Často sa stretávam so žiadosťou o nacenenie web stránky, ktorej funkcionalita je zatiaľ obchodným tajomstvom...

Aké informácie bude web stránka obsahovať?

Budú na web stránke len kontaktné údaje a krátke info o našom podnikaní, alebo pôjde o e-shop s kompletnými informáciami o našich produktoch? Budú môcť návštevníci diskutovať medzi sebou o našich produktoch?

Kto web stránku vytvorí?

Máme v podstate také 4 možnosti. Prvou a asi najlepšou je zveriť vytvorenie web stránky do rúk profesionálom, teda ľuďom, ktorí sa tvorbe web stránok venujú na plný úväzok s dlhoročnými skúsenosťami a dobrými referenciami. Alebo si na to môžeme najať študenta vysokej školy a ten nám web stránku časom vytvorí. Potom je tu ešte možnosť poprosiť dcérinho spolužiaka na strednej  škole, lebo mal z informatiky jednotku. Poslednou možnosťou je, že sa do toho pustíme na vlastnú päsť.

Zámerne som spomenul okrem prvej možnosti ešte ďalšie tri, lebo roky praxe ukazujú, že klienti sa v snahe čo najviac ušetriť, uchyľujú aj k takýmto spôsobom.

Väčšina zákazníkov je rada, že si webstránku dokáže po zaškolení spravovať svojpomocne, preto nad poslednou možnosťou ani neuvažujte. Výsledky tvorby “dcérinho spolužiaka” ma už párkrát priviedli do amoku. Dať spraviť web stránku študentovi končí častokrát nedokončenou, či neúplnou prácou.

Aká bude cena za vytvorenie web stránky?

Táto otázka je pre väčšinu podnikateľov asi najpodstatnejšia a pritom si asi ani neuvedomujú, aký potenciál môže mať web stránka. Áno, kvalitná web stránka, ktorej cena je maximálne niekoľko mesačných nájmov za ich kanceláriu a častokrát je dokonca menšia ako jediný mesačný nájom ich podnikateľských priestorov. A pritom web stránka im bude slúžiť niekoľko rokov.

Koľko bude stáť údržba a prevádzka web stránky?

Aby bola web stránka prístupná pre všetkých používateľov internetu, mala by byť uložená na webovom serveri s dobrou konektivitou. Aby sa ľuďom ľahšie zapamätala, mala by mať vlastnú doménu. Slovenská doména stojí ročne okolo 16€ a dobrý webhosting na bežné web stránky s nie vysokou návštevnosťou vychádza ročne na 50 až 100€.

Vzhľadom na narastajúcu cyber kriminalitu treba ešte rátať aj s bezpečnostnými aktualizáciami CMS systému, na ktorom web stránka pobeží. Tu sa suma môže pohybovať na úrovni 100€ ročne, v závislosti od použitého CMS systému.

Koľko bude stáť reklama web stránky?

Náklady na propagáciu webstránky môžu byť veľmi variabilné. Záleží to od toho, akú stratégiu si zvolíme. Náklady môžu byť nulové, ak sa rozhodneme pre svojpomocné budovanie spätných odkazov, ale môžu sa vyšplhať aj na rádovo stovky či tisíce eur mesačne, ak sa rozhodneme pre kombináciu SEO optimalizácie a nejakú PPC kampaň.

SEO optimalizácia je dobrá hlavne z dlhodobého hľadiska, o čom sa môžeme presvedčiť v prípadovej štúdii, ale efektívnou sa stane až po istom období. Spravidla to trvá 3-6 mesiacov, no ovocie môže potom prinášať roky.

PPC kampaň má veľkú výhodu v tom, že prinesie návštevníkov prakticky ihneď po jej spustení. Obrovskou nevýhodou oproti SEO optimalizácii má v tom, že za každého jedného návštevníka si zaplatíte a keď prestanete platiť, v momente sa stratia aj návštevníci.

Ako často bude potrebné robiť na web stránke redizajn?

Redizajn web stránok sa robí spravidla po dvoch až troch rokoch. Nič však nebráni ani častejšiemu redizajnu. Je to potom zaujímavejšie pre návštevníkov a keď vidia, že sa na web stránke stále niečo deje, motivuje ich to.

Po koľkých rokoch bude potrebné dať si vytvoriť úplne novú webstránku?

Ako rýchlo sa vyvíja softvér, tak rýchlo narastá aj cyber kriminalita. Vývojári sa teda snažia byť o krok vpred, a preto vždy okrem pravidelných bezpečnostných aktualizáciách vydajú po pár rokoch aj úplne novú verziu systému, pričom zvyknú naďalej podporovať tú predchádzajúcu. No nepodporujú už tú predpredchádzajúcu. V skratke, je potrebné cca raz za 4-6 rokov prejsť na novšiu verziu.


O nás

Tvorbe web stránok sa profesionálne venujeme od roku 2007. Zameriavame sa hlavne na webové prezentácie pre jednotlivcov, male a stredné podniky, športové kluby či občianské združenia. Zastrešujeme celý proces tvorby webstránky - od prvého stretnutia až po uvedenie webstránky do života. Ale ani tam naša práca nekončí. Venujeme sa aj správe webstránok, či už po stránke obsahovej, alebo tej bezpečnostnej. Zvýšenie návštevnosti alebo upgrade, či regizajn web stránok patrí tiež medzi často vyhľadávané služby.