Kto navštevuje Vašu webstránku?

  • zdroje navstevnosti analyza statistika

Určite viete koľko návštev má Vaša webstránka. Ak to neviete, tak to treba čo najrýchlejšie napraviť.

Viete aj kto sú Vaši návštevníci, odkiaľ prišli, na akých stránkach sa najčastejšie zdržujú, kam najčastejšie klikajú, kam odchádzajú? Je to veľmi dôležité. Predstavte si, že máte kamennú predajňu a neviete v akých hodinách máte najviac zákazníkov, akého su pohlavia a veku, či v ktoré dni najčastejšie chodia nakupovať? Či k Vám chodia nakupovať, lebo im ich odporučil niekto, kto už u Vás nakúpil, alebo sú to len náhodní okoloidúci, alebo ich prilákal reklamný pútač... Vediete si štatistiku o tom, aké percento ľudí, ktorí navštívili Vašu predajňu, aj niečo nakúpilo? Teraz už určite viete, o čom bude reč ďalej.  

V prípade kamennej predajne Vašich zákazníkov vidíte, a teda istú štatistiku máte "v hlave". Naopak, v prípade webstránky sa bez podrobných štatistík a grafov nepohnete.

Odkiaľ prišli?

Existuje množstvo spôsobov, akými sa návštevníci môžu dostať na Vašu webstránku. Tým najčastejším spôsobom je prostredníctvom vyhľadávača Google. Návštevníci však môžu prísť aj rôznych iných webstránok, internetových katalógov, sociálnych sietí, hromadných mailov či vložením URL adresy z vizitky či bannera.

Aké stránky či produkty si najčastejšie prezerajú?

Takisto ako v kamennej predajni, by ste mali vediet aj to, na ktoré produkty či podstránky sa návštevníci najčastejšie pozerajú, alebo aké služby ich najviac zaujímajú a podľa toho potom nastaviť reklamnú kampaň. Buď na posilnenie najsledovanejšieho obsahu, alebo naopak obsahu, ktorý by mohol byť sledovaný viac.

Najčastejšie zobrazované podstránky na konkrétnej web stránke.

Vracajú sa, alebo prídu len raz a rýchlo odídu?

Spoznávate v kamennej predajni zákazníkov, ktorí chodia pravidelne a už aj vedia, čo si chcú kúpiť? Poznáte ale návštevníkov Vašej webstránky? Určite sa to v eshope dá aj podľa faktúr. Ale myslíte aj na to množstvo návštevníkov, ktorí len prichádzajú a zatiaľ nič nekúpili?

Noví vs. vracajúci sa návštevníci web stránok

Koľko stojí jedna návšteva?

Určite viete, koľko Vás stojí prevádzka kamennej predajne, koľko platíte za reklamu v tlači a koľko ste investovali do reklamných pútačov či billboardov. Po zrátaní týchto nákladov na reklamu si teda viete vyrátať koľko k Vám prišlo zákazníkov a koľkí z nich sa naozaj zákazníkmi stali a niečo aj nakúpili. Viete to isté aj o návštevníkoch Vašej webstránky? Viete koľkí prišli z organického vyhľadávania cez Google alebo klikli na odkaz na nástenke svojho priateľa na Facebooku? Viete, že takýchto návštevníkov ste získali viac-menej zadarmo? Viete naopak,  koľkí prišli z platenej reklamy?

Čo je to cieľ a konverzia?

V každom podnikaní by mali byť stanovené primárne a sekundárne ciele. Z tých najzákladnejších sú to: nákup tovaru, registrácia na webstráke, odoslanie objednávkového formuláru, či zapísanie sa na odber noviniek cez napríklad mailing. Konverziou zas môžeme rátať splnenie určitého cieľa. Tak ako nákup tovaru v predajni nevykoná každý, kto okolo Vás prejde, alebo uvidí Vašu reklamu v tlači alebo na billboarde, takisto platí, že ak na webstránku zavíta denne povedzme 1.000 návštevníkov, v žiadnom prípade to neznamená, že každý jeden splní cieľ, teda napríklad niečo nakúpi. Viete, aké percento z návštevníkov webstránky niečo reálne nakúpi a splní niektorý z očakávaných cieľov?

Ako dlho sa na webstránke zdržali?

Poznáte to keď Vám prídu ľudia do kancelárie doslova "očumovať" a maximálne po nich ostane špinavá podlaha. Takých už potom rozoznávate zďaleka a najradšej by ste predtým ako vojdu nastriekali Biolit, alebo zamkli. Čo sa ale deje na Vašej webstránke? Ako dlho sa tam návštevníci zdržiavajú? Aký je pomer tých, ktorí niečo naozaj hľadajú a tých, ktorí po pár sekundách webstránku vypnú? Tí Vám síce zvyšujú návštevnosť, ale osoh z nich nie je žiaden a len zbytočne vyťažujú webserver.

Aké podstránky a produkty ich najviac zaujímajú?

Opäť príklad zo života. V obchode viete aký máte odbyt z akého tovaru, ale viete aj to, že ľudia sa zaujímajú aj o produkty, pri ktorých im napríklad nevyhovuje cena alebo nejaká vlastnosť - napríklad farba. Avšak v e-shope, pokiaľ nemáte štatistiku, viete, len koľko sa čoho predá.

Chodia k Vám aj cudzinci? Máte na webstránke aj iné jazyky?

Stalo sa Vám v obchode, že prišiel cudzinec? Ak ste mu aj nerozumeli, určite ste sa nejako rukami-nohami dohovorili. Prípadne ukázal prstom čo chce,, potom na prstoch opäť ukázal koľko kusov a platenie už bola formalita. Čo sa však deje na webstránke, ak ju navštívi cudzinec a niečo by si chcel kúpiť alebo pozrieť? V prvom rade hľadá vlajočky s nejakým jemu príbuzným jazykom. Ak ich nenájde väčšinou odchádza smutný preč...

Aké kľúčové slová ich najviac na Vašu webstránku privádzajú?

Kľúčové slová sú základom dobrej SEO optimalizácie webstránky. Hlavne tie v unikátnych textoch. Ale ako sú účinné? Nuž, bez dobrej štatistiky to nezistíte...

Páčil sa Vám článok ? Dajte o ňom vedieť svojim priateľom

Zdieľajte tento článok priateľom. Vás to nič nestojí a Vaši priatelia budú len radi. A autor bude mať motiváciu k písaniu ďalších článkov.


O nás

Tvorbe web stránok sa profesionálne venujeme od roku 2007. Zameriavame sa hlavne na webové prezentácie pre jednotlivcov, male a stredné podniky, športové kluby či občianské združenia. Zastrešujeme celý proces tvorby webstránky - od prvého stretnutia až po uvedenie webstránky do života. Ale ani tam naša práca nekončí. Venujeme sa aj správe webstránok, či už po stránke obsahovej, alebo tej bezpečnostnej. Zvýšenie návštevnosti alebo upgrade, či regizajn web stránok patrí tiež medzi často vyhľadávané služby.